Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 10 december 2016

2010 David Léclapart L’Artiste

(100 % chardonnay)

29 oktober 2016 (Bulles Bio 2016 i Köpenhamn)



Bulles Bio är en årligt återkommande mässa/champagneprovning i Reims där de flesta av Champagnes främsta biodynamiska odlare finns representerade. I år hade de dessutom den goda smaken att anordna en Köpenhamnsupplaga av spektaklet! Det var en väldigt trevlig tillställning med glad atmosfär och uppsluppen stämning. Arrangemanget hölls i konsthallen Charlottenborg och i centrum av allting stod (bokstavligen) Bertrand Gautherot från Vouette & Sorbée! Han hade lämnat sin anvisade plats längs en av väggarna och ställt sig mitt i rummet, med en gigantisk hink med is där han förvarade sina champagneflaskor. Flaskorna öppnades med jämna mellanrum medelst rejäla poppar och ivägflygande korkar – oftast i tydlig riktning mot David Léclapart i andra ändan av lokalen. Den gode David verkade mest tycka det var roligt och hämnades genom att försöka kasta tillbaka projektilerna. Två av gångerna träffade han dock mig istället… Utöver Gautherot och Léclapart var det 17 andra vinbönder på plats och samtliga bjöd på tre viner vardera. Jag kommer i en serie relativt kortfattade inlägg presentera höjdpunkterna från dagen och först ut är alltså L’Artiste 2010 från David Léclapart:

L’Artiste är ”mellanvinet” i Léclaparts blanc de blancs-trio. Medan instegsvinet L’Amateur är vinifierat i ståltank och prestigevinet L’Apôtre på ekfat, är L’Artiste till hälften gjort på ekfat och till hälften i ståltank. Gemensamt för samtliga är att de görs helt utan dosage.

L’Artiste 2010 är galet ung idag och behöver sannolikt många år på sig för att komma till sin rätt.

Doft: Väldigt knuten. Inslag av äpplen och citrus.

Smak: Ung, mycket frisk och toktorr. Omogen citrus, järn och omogna äpplen.

Betyg idag: 85(+)

Sannolikt bäst: 2022-2028

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar