Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 2 januari 2017

Bruno Michel Cuvée Blanche

(50 % chardonnay, 50 % pinot meunier)

29 oktober 2016 (Bulles Bio 2016 i Köpenhamn)



Bruno Michel, son till José Michel, är en mycket intressant odlare. Han håller till i premier cru-byn Pierry, precis söder om Épernay i den del av Champagne som brukar benämnas Coteaux Sud d’Épernay. Bruno startade sin verksamhet 1985 tillsammans med sin hustru Catherine. De förfogar över 12 hektar mark där de odlar chardonnay (50 %), pinot meunier (40 %) och pinot noir (10 %). De arbetar ekologiskt och med mycket låga skördeuttag. Produktionen uppgår till 70 000 flaskor per år och sortimentet består av sex olika champagner.

Cuvée Blanche är Bruno Michels enklaste champagne. Den här utgåvan är gjord på en blandning av 50 % chardonnay och 50 % pinot meunier och består till 80 procent av årgången 2009 och till 20 procent av reservviner från tidigare år. Dosage på 8 g/l. Okänt degorgeringsdatum.

En mycket trevlig champagne!

Doft: Fruktig doft med inslag av äpplen och citrus.

Smak: Fruktig, frisk och torr. Toner av citrus och persika. Dosagen är tydlig, men stör inte.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2020-2024


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar