Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 4 november 2015

Jacquesson Cuvée no 734

(54 % chardonnay, 26 % pinot meunier, 20 % pinot noir)

4 oktober 2015 (hemma)

Doft: Utvecklad, fruktig och något komplex. Inslag av hallon, röda äpplen, mineral, mango, hasselnötter och rostat bröd.

Smak: Frisk och mycket torr smak. Ganska lätt stil. Blir fruktigare efter längre tids luftning. Mineral, äpplen, nötter och mogen grapefrukt.

Kommentar: Detta var den sjunde upplagan sedan Jacquesson började numrera sin standardchampagne. Cuvée 734 bygger till 73 % på druvor från 2006 med tillägg av reservviner från 2005 (22 %) och 2004 (5 %). Degorgerad under fjärde kvartalet 2010. Dosage på 3,5 g/l. Flaskan köpt på Le Parvis i Reims i september 2012.

Dracks över tre dagar. Trots att den här flaskan har fått vila några år behöver champagnen fortfarande mycket luft! Det är först dag två som den öppnar upp sig. Och allra bäst är den faktiskt först på tredje kvällen, mer än två dygn efter att flaskan öppnades. Detta var dessvärre min sista flaska Cuvée 734, men inom kort har man lyckligtvis 734 D.T. att se fram emot! Den sendegorgerade varianten bör kunna erbjuda ett större djup baserat på samma fina råvara.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2018-2022

Tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):


Mina intryck av andra viner i serien:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar