Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 6 april 2019

1995 Boizel Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

29 december 2018 (hemma)



Boizel är ett bra hus med hemvist i Épernay och som ingår i samma börsnoterade koncern, Lanson-BCC, som bl a Philipponnat, Lanson och de Venoge. 

Den här flaskan köpte jag på Systembolaget i december 2016. Den är uppenbart sendegorgerad, men det finns dessvärre ingen information om exakt degorgeringsdatum – gissningsvis någon gång under 2016.

Den är fortfarande inte helt i balans och hade sannolikt mått bra av ytterligare ett års lagring. Den behöver mycket luft för att doften ska vakna till liv och smakmässigt känns den genomgående lite platt, även efter lång luftning. Icke desto mindre en mycket trevlig champagne!

Doft: Utvecklad, fruktig och något komplex. Efter hand något parfymerad. Inslag av jäst, gula äpplen, mango, persika, gräddkola, kex och hasselnötter.

Smak: Frisk, fruktig och utvecklad. Mycket hög syra; inte helt i balans. Citron, gul stenfrukt och röda vingummin. Lång, mycket torr eftersmak.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2019-2024

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar