Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 31 juli 2020

Ulysse Collin Les Enfers (2013-bas)

(100 % chardonnay)

 

22 januari 2020 (Sushi Sho i Stockholm)



 

Varje gång jag dricker Ulysse Collin tänker jag: jag måste dricka mer Ulysse Collin! Den här är så klart ung, men känns överraskande rik och tillgänglig. Det är en fantastisk champagne! Det tål för övrigt att upprepas: 2013 var en fantastisk årgång för chardonnay.

 

Les Enfers är en 0,6 hektar stor vingård i Congy, odlarens hemby i Val du Petit Morin – eller Coteaux du Petit Morin som Olivier Collin verkar föredra. Den första årgången som den här champagnen gjordes var 2010. Det är inte helt lätt att förstå Collins bruk av reservviner eftersom det tenderat att variera över tid och samtidigt tenderar dessvärre tillgänglig information om det hela att variera från källa till källa… När det gäller den här champagnen finns det uppgifter om att den är gjord uteslutande på druvor från 2013, men det finns fler källor som hävdar att dessa även berikats med 20 % reservvin. Under alla omständigheter blev den här flaskan degorgerad i mars 2018 med en dosage på endast 1,2 g/l. Det finns även en tidigare degorgering av denna årgång av Les Enfers, som skedde i februari 2017 med en dosage på 1,7 g/l.



 

Doft: Till en början relativt anonym, men efter hand tydligt fruktig. Inslag av clementinskal, jäst, clementin, mango och aprikos.

 

Smak: Fruktig, frisk och mycket torr. Massor av clementiner som samsas med lite mango samt persika inklusive skal.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2025-2032

 

Champagnen dricks vid ett besök på fantastiska Sushi Sho. De avslutande rätterna är för övrigt den bästa sushi och den bästa lax jag någonsin ätit. I tur och ordning sashimi, nigiri och tartar:




Tillägg 2021-12-08: Ersatt årgångsklassningen med basår i titeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar