Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 2 augusti 2015

1985 Krug Collection

(Inlägg 400!)

(48 % pinot noir, 30 % chardonnay, 22 % pinot meunier)

28 juni 2015 (hemma)

Doft: Magisk! Mogen och komplex doft med rostade toner. Härliga pinot-toner är ständigt närvarande i bakgrunden! Inslag av smör, honung, kex, fläder, mineral, rostat bröd och rostade hasselnötter. Senare även lite knäckiga toner.

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig, fet och oljig. Smörkola, röda äpplen, hasselnötter och citrusskal. Senare även persika. Lång, mycket torr eftersmak.

Kommentar: Krug Collection är samma vin som den "vanliga” årgångskrugen men med skillnaden att Collection-flaskorna får ligga kvar och mogna betydligt längre i Krugs källare.



Nu för tiden finns det alltid en liten ID-kod på baksidan av varje Krug som visar när flaskan degorgerades och knappar man in siffrorna på Krugs hemsida så får man ytterligare information om champagnen. Den här flaskan släpptes dock innan de införde det systemet – jag köpte den på Systembolaget i december 2007 – och då får man titta efter en så kallad V-kod på korken istället för att få reda på när flaskan degorgerades. Bloggaren Vintomas har för övrigt skrivit ett bra blogginlägg om hur man tolkar dessa V-koder. Koden på min kork var V641, vilket innebär att flaskan degorgerades i juli eller augusti 2006. Det i sin tur innebär att champagnen fick ligga mer än 20 år på sin jästfällning. Jämfört med den vanliga 85:an, som så klart degorgerades långt tidigare, har den här fått längre tid på jästen men samtidigt betydligt kortare tid ”på korken”. Det gör å ena sidan att Collection-flaskan fått möjlighet att bygga upp en (ännu) större komplexitet och, teoretiskt sett, större mognadspotential, men å andra sidan att den ännu inte hunnit utvecklas lika mycket.



Smaken är utvecklad men den känns mycket riktigt klart yngre än den flaska av den vanliga 85:an som jag drack för ett halvår sedan. Då upplevde jag exempelvis en del citrus i smaken, men i den här flaskan är det snarare citrusskal. För övrigt är de dock mycket lika varandra i både doft och smak. Livet blir vackert när man öppnar en sådan här champagne!

Betyg idag: 95

Sannolikt bäst: 2018-2026

Mitt intryck av den ”vanliga” Krug 1985:


Mina intryck av senare årgångar av Krug:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar