Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 14 mars 2021

1996 Cuvée Louise

(60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

 

10 oktober 2020 (Café Live i Malmö)

 


 

Det här är den tredje champagnen i den sjätte flighten i den stora Cuvée Louise-provningen. Efter en korkskadad 98:a och en finfin 97:a återstår det att redovisa utfallet i den klassiska duellen mellan 1995 och 1996. Många framhåller fortfarande att 1996 är det stora året, men jag upplever också att det dyker upp fler och fler 1996-skeptiker som tycker att årgångens förtjänster är kraftigt överdrivna och inte sällan lyfter fram 1995 som det mest lysande året i mitten av 90-talet. Personligen tycker jag att båda årgångarna är fantastiska, men de ”svåra” 96:orna behöver ofta mycket luft för att komma till sin rätt och kan därför ibland ha svårt att hinna prestera i den här typen av provningar där man har ganska kort tid för varje champagne. Även om det finns undantag är min erfarenhet att 96:an oftast vinner när man ha längre tid på sig med varje flaska.

 

Alla på provningen håller inte med mig, men för mig är det en ganska klar seger för 96:an den här dagen! Det är en fantastisk champagne som befinner sig i ett perfekt drickfönster. Trots den årgångstypiska syran behöver den inte lång tid för att prestera idag.

 

Doft: Utvecklad och fruktig. Inslag av gräddkola, gula äpplen, rapsolja och lite honung.

 

Smak: Utvecklad, fruktig och torr. Mogna äpplen och gräddkola i fin symbios.

Härlig intensitet och perfekt balanserad. Lång eftersmak.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2017-2025

 

Ännu bättre än den här är faktiskt Cuvée Louise Rosé 1996, som vi drack i en tidigare flight i dagens provning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar