Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 10 mars 2021

2000 Cuvée Louise

(61 % chardonnay, 39 % pinot noir?)

 

10 oktober 2020 (Café Live i Malmö)

 


 

Den tredje årgången från den femte flighten och den här serveras från magnum.

 

Cuvée Louise görs i en reduktiv stil, men inte i något annat glas den här dagen är det lika tydligt som här. Det här är en mycket, mycket bra champagne men doften är riktigt skum!

 

Doft: Utvecklad, rökig och tydligt reduktiv doft med påtaglig sälta. Inslag av urin, grapefrukt och hav – inte den bästa kombinationen! Bortom den dimridån anar jag även krita, krut, lime och lite honung.

 

Smak: Bättre än doften! Utvecklad, frisk och mycket fruktig. Gul frukt och söt grapefrukt möter en vägg av kritig mineralitet.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2019-2026

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar