Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 16 mars 2021

1990 Cuvée Louise

(60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

 

10 oktober 2020 (Café Live i Malmö)

 


 

Den sjunde flighten vid höstens stora Cuvée Louise-provning består av den legendariska trion 88, 89 och 90. Det är alltid en speciell känsla att få dricka en vertikal av dessa årgångar sida vid sida, oavsett vilken champagne det handlar om, men alldeles särkilt när det är en prestigechampagne som den här i glasen!

 

Cuvée Louise 1990 producerades spektakulärt nog helt utan dosage! Man tyckte att vinet höll så hög kvalitet att det inte behövdes någon sockertillsats. Av rädsla för att tappa försäljning valde man dock att hålla det hemligt när den släpptes. Vid den här tidpunkten, 1998, var det helt enkelt inte lika populärt med champagner utan dosage som idag och Pommery, med källarmästaren Thierry Gasco i spetsen, tog beslutet att skriva brut på etiketten. Att den är brut nature märks över huvud taget inte, tvärtom bjuder den på viss sötma i både doft och smak.

 

Det här är en fantastisk champagne och min favorit i trion. Baserat på den här flaskan bör den dock drickas inom kort. Relativt svaga bubblor förstärker känslan av att vi befinner oss precis i slutet av det optimala drickfönstret.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och kryddig doft med rostade toner och viss sötma. Inslag av bokna äpplen, kex, bakverk (wienerbröd?), vanilj, honung och nötter.

 

Smak: Utvecklad, frisk och torr smak med en behagligt bitter ton. Mogna äpplen, gräddkola, söt citrus, torkad frukt och lite honung. Perfekt balanserad!

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2010-2020

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar