Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 7 mars 2021

2004 Cuvée Louise

(65 % chardonnay, 35 % pinot noir)

 

10 oktober 2020 (Café Live i Malmö)

 


 

Den vanliga 2004:an får avsluta min rapport från den fjärde flighten. Även om det står brut på etiketten är den med en dosage på 5 g/l i praktiken extra brut.

 

Det här är som väntat ännu en ung och mycket lovande champagne. På pappret är en 2004:a den klart starkaste årgången när den ställs mot 2005 och 2006, oavsett vilken champagne det handlar om, men i det här fallet är skillnaderna i upplevd kvalitet än så länge mycket små.

 

Doft: Diskret, aningen fruktig. Inslag av citron, flinta, en aning persika och hasselnötter.

 

Smak: Ung, frisk, aningen fruktig och mycket torr. Citron, citronskal och lite hasselnötter.

 

Betyg idag: 85(+)

 

Sannolikt bäst: 2026-2033

 

Hela den fjärde flighten:

 


 

I denna unga flight är det fyra outvecklade flaskor som presterar väldigt jämnt, men man kan konstatera att de båda champagnerna med dosage utmärker sig en aning idag. Av dessa är 2004:an min favorit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar