Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 25 mars 2021

2008 Pommery Grand Cru Royal

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

 

10 oktober 2020 (Snapphane i Malmö)

 


 

Efter den stora Cuvée Louise-provningen blir det middag – och mer champagne! Vi inleder med den här, aktuell och förhållandevis nysläppt årgång av husets ”vanliga” årgångschampagne. Den görs på en 50/50-blandning av chardonnay och pinot noir från odlingar i sju olika grand cru-byar. Precis som man gör med Cuvée Louise släpper Pommery den här champagnen relativt sent. Medan merparten av de större champagnehusen redan hunnit fram till 2012, 2013 eller t o m 2014 är Pommery alltså kvar på 2008 – det är helt klart en ambitiös approach!

 

Champagnen dricks som aperitif och jag har egentligen mer fokus på att samtala med de övriga gästerna än att prova champagnen, så ta de kortfattade noterna från minnet med en viss nypa salt! Allt skulle för övrigt kunna sammanfattas med tre bokstäver: ung.

 

Doft: Fruktig doft med inslag av gröna äpplen, citrus, jäst, vit persika, brioche och krita.

 

Smak: Ung, frisk, mineralisk, något fruktig och torr. Äpplen samsas med citrus och steniga mineraler. Hög årgångstypisk syra.

 

Betyg idag: 87(+)

 

Sannolikt bäst: 2026-2033

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar