Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 6 december 2018

2008 Philipponnat Grand Blanc

(100 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



Grand Blanc är Philipponnats enda champagne som är gjord på endast chardonnay. Druvorna kommer från Côte des Blancs, Trépail och Clos des Goisses. Den här flaskan blev degorgerad i november 2017, efter att champagnen fått vila åtta år och fem månader på jästfällningen. Dosagen uppgår till 4,5 g/l. Det här är aktuell årgång av denna champagne och den finns tillgänglig i beställningssortimentet på Systembolaget. Den svenska importören Spendrups har för övrigt skärpt sig och erbjuder idag ett hyfsat brett utbud av Philipponnats champagner efter några riktigt svarta år.

Den här champagnen dricks passande nog som aperitif innan en riktig monsterprovning. Den har en underbar frukt och känns relativt utvecklad redan idag. Philipponnat uttrycker sig försiktigt när de skriver på sin hemsida att den ”kan sparas i minst fem år”. Jag skulle vilja säga att den bör lagras i minst fem år för att verkligen komma till sin rätt och att den kan ligga betydligt längre än så! För i likhet med många andra 2008:or kan den här bli fantastisk om man bara har tillräckligt med tålamod.

Doft: Parfymerad och fruktig doft med inslag av jäst, krita och gul stenfrukt.

Smak: Fruktig, frisk och något utvecklad. Citron, gula äpplen och gräddkola.

Betyg idag: 88(+)

Sannolikt bäst: 2024-2032



Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar