Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 25 december 2018

1993 Clos des Goisses

(ca 70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



Den femte flighten av den stora Clos des Goisses-provningen består av champagnerna från 1993, 1992 och 1991. Det här är tre relativt anonyma årgångar i Champagne som man sällan stöter på nu för tiden och på pappret skulle man kunna se dem som en ren transportsträcka mellan de stora årgångarna. Samtidigt är det tre utgåvor av Clos des Goisses som jag aldrig provat tidigare, så för mig är det här en av de mest spännande flighterna i provningen. Det visar sig glädjande nog vara tre riktigt bra viner som samtliga presterar på toppen av sin förmåga idag!

Den här 93:an är en sendegorgerad flaska som degorgerades i juni 2011. Jag har ingen uppgift om dosage, men jag gissar på att den ligger kring 4,5 g/l.

Det här är en fantastisk champagne! Perfekt mogen och med en underbar balans mellan den koncentrerade frukten och en påtaglig syra. Delad vinnare i flighten.

Min gissning: 1993.

Doft: Mogen och rökig doft med stalliga toner. Inslag av mogna körsbär, gödsel, äpplen och möjligen ett uns krut.

Smak: Mogen, fruktig och koncentrerad smak av mogen citrus, körsbär, röda vinbär, röda äpplen och honung. Perfekt balans mellan den relativt höga syran och den underbara frukten. Härlig längd!

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2015-2022

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar