Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 16 november 2018

1985 Philipponnat Grand Blanc

(100 % chardonnay)

8 september 2018 (hemma)



Philipponnats Grand Blanc utmärker sig genom att vara den enda champagnen i husets relativt breda sortiment som är gjord på enbart chardonnay. Den är alltid ett rent årgångsvin och görs med låg dosage (extra brut). 1985 var för övrigt ett riktigt bra år i Champagne varför man givetvis har höga förväntningar på en sådan här butelj… Men den här sendegorgerade flaskan visar sig dessvärre ha en svag kork, vilken gör att champagnen känns oxiderad och har nästan inga bubblor kvar. Enligt etiketten blev flaskan degorgerad i september 2016, men baserat på champagnens form känns det snarare som om korrekt datum vore 1996… Det bestående intrycket är ändå att det här är en mycket bra champagne! Smaken är något platt, men den har en härligt komplex doft som byter karaktär flera gånger. Dosage på 4,5 g/l. Flaskan köpt vid ett besök hos Philipponnat i juli 2017. Aktuell årgång idag är 2008.

Doft: Mogen, komplex, kryddig och oxiderad doft med tydliga sherrytoner. Inslag av bokna äpplen, gräddkola, kalk, röda päron, stjärnfrukt och aprikos.

Smak: Frisk, mogen, något komplex och något eldig smak med tydliga sherrytoner. Övermogna äpplen, citrus och röda bär.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: ?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar