Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 17 december 2018

2001 Clos des Goisses

(59 % pinot noir, 41 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



Clos des Goisses-provningen fortsätter – och nu börjar det hända saker! Den tredje flighten bjuder på årgångarna 2001, 2000, 1999 och 1998.

2001 var en exceptionellt svag årgång i Champagne och det var inte många producenter som gjorde någon årgångschampagne detta år. Att det blev en Clos des Goisses får ses som ännu ett bevis på vingårdens närmast unika förutsättningar att producera bra druvor även under besvärliga år. Ett tecken på årets svårigheter – och husets kvalitetsfokus – är dock att det endast gjordes 7 000 flaskor av prestigechampagnen detta år.

Tidigare använde man sig av större fat, så kallade foudres, men vid framställningen av 2001:an introducerade man istället 228-liters ekfat för delar av vinet. Från och med den här årgången började Philipponnat dessutom att använda sig av temperaturkontrollerade ståltankar. Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2011 efter nio och ett halvt års lagring på jästfällningen. Dosagen uppgår till 4,5 g/l.

Det här är andra gången jag dricker 2001:an på förhållandevis kort tid. I juli (se nedanstående länk) blev jag mycket imponerad när jag upplevde den som snudd på fantastisk, men den här flaskan visar sig faktiskt vara ännu bättre! Det är en underbar champagne som verkligen utmanar ens föreställning om årgångens allmänna misär. Faktum är att den är så bra att jag inte tror att det är 2001 i glaset, utan min gissning hamnar istället på 1998!

Doft: Utvecklad, komplex, parfymerad och gräddig doft med viss sälta. Inslag av krita, hav, tång, lite plast, apelsin och nysågad planka.

Smak: Utvecklad, fruktig och torr smak av gula äpplen, apelsin och tropisk frukt. Påtaglig syra. Fantastisk!

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2018-2024

Tidigare intryck av Clos des Goisses 2001:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar