Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 23 november 2017

1991 Philipponnat Grand Blanc

(100 % chardonnay)

2 september 2017 (hemma)



Grand Blanc är Philipponnats årgångsblanc de blancs och utmärker sig genom att vara den enda champagnen i husets breda sortiment som är gjord på endast chardonnay. Det är annars pinot noir som är Philipponnats signaturdruva.

Det här är en flaska som fick ligga extra länge på jästfällningen – och har därför tillägget long vieillissement på etiketten – innan den blev degorgerad i januari 2010. Då fick den en dosage på 4,5 g/l. Jag köpte den vid ett besök hos Philipponnat i juli 2017. Aktuell årgång idag är 2007.




Det här är en mycket bra champagne! Den dricks över tre dagar, håller ihop väl och fortsätter utvecklas under hela perioden. Den är helt klart komplex – den ändrar karaktär flera gånger!

Doft: Mogen, kraftfull och mycket komplex. Efter hand tydliga sherrytoner. Inslag av vaniljglass, bokna äpplen, jordgubbar, vitpeppar och citrusskal.

Smak: Mogen, frisk, torr och mycket komplex smak av mogna gula äpplen, jordgubbar, grapefrukt, persika, äppelskal och citron.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2011-2017



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar