Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 19 december 2018

1999 Clos des Goisses

(65 % pinot noir, 35 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



Det här är den tredje flaskan från den tredje flighten av Clos des Goisses-provningen.

Clos des Goisses 1999 släpptes före 1998, eftersom man gjorde bedömningen att den yngre årgången skulle utvecklas snabbare. Ett beslut man senare verkar ha ångrat – och idag med båda champagnerna sida vid sida förstår jag varför! Rent generellt tycker jag att årgången 1998 är betydligt bättre än 1999, men när det gäller Clos des Goisses är 99:an helt klart det bättre vinet idag och även det som jag bedömer har längst liv av de båda. Det är en fantastisk champagne som precis äntrat sitt optimala drickfönster! Det här är för övrigt en klart bättre flaska än den jag drack för två år sedan, när jag provade årgången för första gången.

Den här flaskan blev degorgerad i juli 2011 efter hela elva års lagring på jästfällningen. Flaskan jag drack för två år sedan var, som jämförelse, degorgerad i mars 2007. Uppgifter avseende druvsammansättningen varierar om man söker på nätet, vilket i och för sig inte är helt ovanligt. Vissa anger 70 % pinot noir och 30 % chardonnay medan merparten säger 65/35. Som ett slags kompromiss ser jag att Richard Juhlin uppger 67/33. 

Min gissning: 1999.

Doft: Utvecklad och komplex doft med tydligt brända toner. Inslag av crème brûlée, vanilj, gräddkola, hallonkärnor, bubbelgum, smör och aska.

Smak: Mogen, torr och aningen bitter. Mörk choklad, nötter, smörkola och röd frukt med viss skalbeska. Påtaglig syra.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2018-2025

Mitt tidigare intryck av Clos des Goisses 1999:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar