Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 26 december 2018

1991 Clos des Goisses

(ca 70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



Den tredje och sista champagnen i den femte flighten i höstens stora Clos des Goisses-provning. 1991 var rent generellt en svag årgång i Champagne och det är väldigt sällan man stöter på en flaska nu för tiden.

Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2002. Sannolikt extra brut.

Med tanke på årgångens generella förutsättningar och tiden som gått sedan degorgering måste man säga att det här är en positiv upplevelse! Det är en mycket, mycket bra champagne som fortfarande befinner sig i sitt optimala drickfönster. Doften är fantastisk, men en något bitter ton i smaken drar ner betyget en aning.

Doft: Utvecklad och fruktig doft med viss sötma. Efter hand något brända toner. Inslag av tropisk frukt, mandarin, honung och gräddkola.

Smak: Utvecklad, fruktig och aningen bitter. Mandarin, gula äpplen, grapefrukt och en aning surdegsbröd.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2012-2020

Den femte flighten:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar