Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 30 december 2018

1988 Clos des Goisses

(ca 70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



Den sjätte flighten av Clos des Goisses-provningen avslutas med 1988. Och det här är ännu en fantastisk flaska!

Den här buteljen saknar degorgeringsdatum, vilket sannolikt innebär att det är en ursprungligt degorgerad flaska. Det innebär i sin tur att dosagen troligtvis är högre än i senare degorgeringar och årgångar.

Det här är en underbar champagne! Den är perfekt mogen idag samtidigt som man får känslan av att den presterat lika bra i många år – och kommer att göra det i flera år till.

Doft: Mogen, komplex och gräddig doft med brända toner. Inslag av bokna äpplen, motorolja, blyerts, nötkräm och gräddkola. 

Smak: Mogen, frisk, relativt koncentrerad och något eldig. Mogen citrus, röda äpplen, kex och nötkräm. 

Betyg idag: 94

Sannolikt bäst: 2008-2020

Hela den sjätte flighten med den legendariska trion 1988, 1989 och 1990:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar