Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 29 december 2018

1989 Clos des Goisses

(ca 70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



Den fantastiska sjätte flighten av höstens Clos des Goisses-provning fortsätter med 1989.

Den här årgången vinifierades helt och hållet i ståltank, d v s utan att några ekfat var involverade i processen. Jag kan tänka mig att det hade stor betydelse för champagnens utveckling på kort sikt, men idag, nitton år senare, upplever jag inte att den avviker särskilt mycket från de angränsande årgångarna – bortsett från att den givetvis saknar fatkaraktär. Vår flaska blev degorgerad i november 2002. Jag saknar uppgift om dosage, men vet att senare degorgeringar fått en dosage på 4,5 g/l och gissar att det även gäller för den här flaskan.

Den är relativt anonym till en början, men helt plötsligt vaknar den till liv och bjuder på härligt mogna toner! Det här är en fantastisk champagne som befinner sig mitt i sitt optimala drickfönster! Jag drack den här årgången även i december 2017 och jämfört med då så upplever jag att den här flaskan är i klart bättre form.

Doft: Mogen, komplex och parfymerad doft med tydligt brödiga toner. Inslag av bokna äpplen, äppelkaka, brioche, hasselnötter, rostat bröd, honung och röda bär.

Smak: Mogen, frisk och koncentrerad. Mogna äpplen, marsipan, gräddkola och kanel. Fantastisk intensitet, påtaglig syra och härlig längd!

Betyg idag: 93

Sannolikt bäst: 2012-2022

Tidigare intryck av Clos des Goisses 1989:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar