Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 12 december 2018

2005 Clos des Goisses

(65 % pinot noir, 35 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



Den andra flighten i Clos des Goisses-provningen bestod av årgångarna 2002, 2003, 2004 och 2005. Jag fortsätter att presentera vinerna i omvänd kronologisk ordning, även om de inte serverades i exakt den följden. Samtliga champagner dracks halvblint, d v s vi visste vilka som var med i respektive flight men inte i vilken ordning de serverades. Den här omgången skulle visa sig vara lite lurig…

Det här var första gången jag provade den här årgången av Clos des Goisses. Druvsammansättningen för 2005:an är den samma som för merparten av årgångarna under 2000-talet, d v s 65 % pinot noir och 35 % chardonnay. Hälften av vinet fick sin första jäsning på ekfat och i vanlig ordning genomgick det inte någon malolaktisk jäsning. Flaskan blev degorgerad i mars 2014 och dosagen uppgår till 4,25 g/l.

Man kan för övrigt konstatera att den som författar faktabladen på Philipponnats hemsida har en stor portion humor! Avseende samtliga årgångar av Clos des Goisses skriver man att de ”släpps på marknaden först när de är perfekt mogna”… Sanningen är att Clos des Goisses behöver lång tid på korken för att komma till sin rätt och inte ens en på pappret relativt medioker årgång som 2005 är i närheten av att vara mogen när den släpps till försäljning.

Den här är mycket, mycket bra! Fyra och ett halvt års tid efter degorgering har gjort att champagnen känns hyggligt utvecklad i både doft och smak. Den är dock fortfarande relativt ung och kommer att vinna på ytterligare lagring.

Min gissning: 2004

Doft: Utvecklad, fruktig och något rökig. Inslag av gummi, krita, gul frukt, lakrits och hostmedicin.

Smak: Fruktig, något utvecklad, elegant och relativt lätt smak av gula äpplen, mogen citron, lakrits, anis och hostmedicin. Hög syra.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2021-2028

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar