Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 26 december 2018

1992 Clos des Goisses

(ca 70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



Den femte flighten av Clos des Goisses-provningen fortsätter med 92:an.

När jag drack Dom Pérignon 1992 i juli 2017 konstaterade jag att 1992 inte var något stort år i Champagne och att det är långt ifrån självklart att ens en prestigecuvée från detta år fortfarande kan prestera på en hög nivå. Men här är ytterligare ett exempel! Clos des Goisses 1992 är en fantastisk champagne som dessutom känns imponerande fräsch, trots att det handlar om en ursprungligt degorgerad flaska. Delad vinnare i flighten tillsammans med 1993.

Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2004. Sannolikt extra brut.

Doft: Mogen, komplex och kryddig doft med påtaglig sälta och tydlig fatkaraktär. Inslag av bokna äpplen, grädde, ostron, krita och smör.

Smak: Utvecklad, frisk, syrlig, gräddig och relativt koncentrerad. Mogen citrus inklusive viss skalbeska, röda bär och gräddkola.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2014-2021

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar