Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 8 december 2018

2009 Clos des Goisses

(61 % pinot noir, 39 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



I mitten av oktober hade jag förmånen att få vara med på en fantastisk och närmast unik vertikalprovning med inte mindre än 28 årgångar av Philipponnats prestigechampagne Clos des Goisses. Uppställningen inkluderade samtliga årgångar mellan 1980 och 2009 samt en äldre, hemlig, årgång. Provningen anordnades av en privat samlare och ingen mindre än Charles Philipponnat, VD och styrelseordförande för Philipponnat, var på plats för att ledsaga oss. Charles, som verkade genuint glad och tacksam för att vara med, påpekade hur unik den här provningen var och att han inte hade velat missa den för allt i världen! Inte ens på huset brukar de prova så här många årgångar vid samma tillfälle.



De 28 årgångarna serverades halvblint i flighter om två till fyra viner. Vi började med de fyra yngsta flaskorna och slutade med de äldsta. Det var känt vilka årgångar som var med i respektive omgång, men inte i vilken ordning de serverades. Här på bloggen kommer jag att presentera de olika årgångarna i omvänd kronologisk ordning, även om det inte var exakt i den följden som vinerna provades. Jag kommer att skriva ett blogginlägg om respektive vin och merparten av inläggen kommer att vara ganska kortfattade, med fokus på doft och smak, medan detta inledande samt ett avslutande, summerande inlägg kommer vara något längre.

Men först lite bakgrundsfakta: Clos des Goisses – som faktiskt hette Vin des Goisses från början – är Champagnes äldsta vingårdsbetecknade champagne. Den görs på druvor från den 5,5 hektar stora vingården med samma namn i Mareuil-sur-Aÿ, som har ett närmast unikt läge längs en brant sydsluttning mot floden Marne. Klimatet här är i genomsnitt 1,5 grader varmare än i övriga delar av Champagne, vilket borgar för perfekt mogna druvor – år efter år. Så släpps det också en årgång av Clos des Goisses nästan varje år. Den första årgången var 1935, vilket för övrigt var det år som Philipponnat köpte vingården, och den senaste är 2009. Idag är vingården planterad med ungefär 70 % pinot noir och 30 % chardonnay, men historiskt har andelen chardonnay varit högre. Alla druvorna används inte till prestigevinet, utan en stor del hamnar även i andra champagner från huset. Druvfördelningen i Clos des Goisses brukar vara ungefär två tredjedelar pinot noir och en tredjedel chardonnay, med avvikelser under vissa år. Champagnen är delvis fatjäst (60-70 % av basvinerna), man undviker konsekvent den malolaktiska jäsningen och dosagen är låg. De båda sistnämnda faktorerna bidrar till att Clos des Goisses brukar upplevas som mycket torr och stram som ung och den behöver riktigt lång lagring för att komma till sin rätt. Den årliga produktionen av Clos des Goisses brukar variera mellan kring 17 000 flaskor och strax över 30 000, men kan vara betydligt mindre under enskilda år med sämre tillgång till tillräckligt bra druvor. Det ska jämföras med exempelvis Dom Pérignon där årsproduktionen sannolikt uppgår till 4-5 miljoner flaskor (den exakta siffran hålls hemlig).

Det var genomgående en mycket hög kvalitet på flaskorna i provningen, bortsett från en av dem som dessvärre var korkskadad. Vår värdinna hade verkligen lagt ner ett gediget arbete på att jaga rätt på samtliga årgångar, men framförallt varit noggrann med att köpa dem från ”säkra” källor. Många av flaskorna var i praktiken köpta direkt från huset.

Den första flighten bestod av 2009, 2008, 2007, och 2006. Jag hade tidigare provat de tre sistnämnda vilket, i kombination med allmän årgångskaraktäristik, gjorde att det var ganska enkelt att hitta de olika årgångarna i denna flight.



Vi börjar alltså med 2009 – och den var också den allra första champagnen i provningen. Den här årgången är alldeles nysläppt – den kom faktiskt till Systembolaget igår den 7 december – och det är första gången jag provar den. Flaskan degorgerad i februari 2018. Dosage på 4,5 g/l. 

Det här är en charmig och väldigt tillgänglig Clos de Goisses! Den är mycket bra redan idag. Den kommer givetvis att vinna en del på lagring, men jag tror inte den här årgången har samma potential att växa som champagnen brukar ha. Så ska man någon gång dricka en Clos des Goisses ung, finns det ett bra tillfälle nu!

Doft: Parfymerad och fruktig doft med inslag av cola, krita, halm, citrus, mogna äpplen, brioche och persika. 

Smak: Fruktig och relativt lätt smak av gul stenfrukt, citrus och ananas. Medelhög syra och fin längd.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2024-2032

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar