Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 13 december 2018

2004 Clos des Goisses

(65 % pinot noir, 35 % chardonnay)

13 oktober 2018 (Café Live i Malmö)



Nästa champagne från Clos des Goisses-provningen och sista årgången med den förra etiketten (som användes mellan 1992 och 2004). I den här fick hälften av vinerna sin första jäsning på ekfat. Flaskan blev degorgerad i februari 2013 och dosagen uppgår till 4,25 g/l.

Det här är första gången jag dricker 2004:an. Det är en jättebra champagne! Tydligt utvecklad idag, men med potential att fortsätta utvecklas.

Min gissning: 2005. 

Doft: Utvecklad doft med laktiska toner. Inslag av röda bär, grädde, gräddkola och lakrits.

Smak: Utvecklad, fruktig och relativt lätt. Gula äpplen, mogen citron, grädde och en aning gräddkola. Medelhög syra.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2020-2028

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar