Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 24 juli 2022

Ulysse Collin Les Enfers (2015-bas)

(100 % chardonnay)

 

28 januari 2022 (Hasselbo i Stockholm)

 


 

Vingården Les Enfers ligger precis bredvid Les Roises i Collins hemby Congy. Här har Olivier Collin 0,62 hektar med chardonnay i en östsluttning. Premiärbuteljeringen av Les Enfers byggde på 2010 års skörd och den här utgåvan är baserad på 2015 med tillägg av reservvin. Flaskan blev degorgerad i mars 2020 efter 48 månader på jästfällningen.

 

Det här är en härlig champagne!

 

Doft: Blommig och kryddig. Inslag av vita blommor (jasmin?), sjögräs, citrus och mogen persika.

 

Smak: Frisk, något fruktig och mycket torr smak med tydlig sälta. Gröna äpplen, persika och mogen citron.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 

Mina tidigare intryck av Les Enfers (länkar till respektive inlägg):

2010-bas: 86 (2021-12-10)

2013-bas: 90 (2020-01-22)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar