Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 18 juli 2022

Les Frères Mignon L’Aventure (2017-bas)

(100 % chardonnay)

 

19 januari 2022 (hemma)

 


 

Les Frères Mignon är en ung producent som är spännande att följa. Det här är den andra utgåvan av deras instegschampagne L'Aventure, efter den första versionen med 2016-bas som jag skrev om här. Precis som förra gången är den gjord på chardonnay från odlingar i Avize, Cramant och Cuis. Den här utgåvan är baserad på vin från skörden 2017 som kompletterats med 40 % reservvin. Flaskan blev degorgerad i juli 2020 med en dosage på 1,6 g/l.

 

Det här är en mycket bra champagne och samtidigt ett klart steg upp jämfört med premiärutgåvan. Jag dricker flaskan över tre dagar.

 

Doft: Mineralisk, fruktig och efter hand tydligt parfymerad doft i en reduktiv stil. Inslag av jäst, krita, sten, gula päron, gula äpplen, citron och salt. Dag två även persika, vitpeppar och vit choklad. Tredje dagen är det mycket tropisk frukt kryddat med lite inslag av avlopp och senare även krut.

 

Smak: Frisk, fruktig och torr smak med tydlig sälta. Äpplen, päron och citron. Bra intensitet, påtaglig syra och lång eftersmak. Dag två även stenfrukt. Tredje dagen: ananas och annan tropisk frukt.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2025-2031

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar