Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 17 juli 2022

2018 Petit Clergeot Chevry

(100 % pinot noir)

 

15 januari 2022 (hemma)

 


 

Petit Clergeot är en superintressant ny producent. Paul-Bastien Clergeot håller till i Polisot (Côte des Bar). Han har fått tillgång till åtta hektar odlingar belägna i Polisot, Balnot-sur-Laignes och Les Riceys. Marken i Polisot odlades ekologiskt sedan tidigare och Paul-Bastien har inlett omställningen till ett ekologiskt bruk av de övriga odlingarna. Fram till det är klart kommer han att sälja druvorna från dessa vingårdar och endast buteljera det som skördas från Polisot.

 

Det här är hans allra första champagne och inställningen är tydlig. Det är ett läge, en druva och en årgång som gäller! Här handlar det om pinot noir från vingården Chevry i Polisot och skörden 2018. Den är vinifierad och lagrad i ståltank och flaskan blev degorgerad i januari 2021 utan dosage. På grund av den korta tiden på jästfällningen är champagnen officiellt årgångslös, men datum för skörden är tydligt angivet på flaskans baksida.

 


 

Det här är en riktigt härlig champagne och det ska bli oerhört intressant att följa Paul-Bastiens framfart framöver.

 

Jag har handlat min flaska från annat håll, men den finns faktiskt tillgänglig via Systembolagets beställningssortiment. Svensk importör är Winetastic.

 

Doft: Fruktig och komplex. Inslag av krusbär, citrus, krita, gula plommon, gula äpplen, maränger, hasselnötter och lakrits.

 

Smak: Syrlig, något fruktig och mycket torr smak med påtaglig sälta. Något omogna gula plommon får sällskap av torr citron, gröna äpplen och lite lakrits. Fin intensitet och hög syra.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar