Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 25 juli 2022

2013 Belle Epoque

(ca 50 % chardonnay, 45 % pinot noir, 5 % pinot meunier)

 

29 januari 2022 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Belle Epoque, i sin klassiska flaska med de vita anemonerna, är Perrier-Jouëts prestigechampagne. Den finns numera i ett flertal olika varianter och det här är den senaste årgången av den ”vanliga” Belle Epoque, eller Belle Epoque Brut som huset självt väljer att kalla den nu för tiden – åtminstone på hemsidan.

 

Den dricks som aperitif inför en stor Belle Epoque-provning. Utöver denna inledande flaska serveras vi fyra årgångar av Belle Epoque Blanc de Blancs, tio årgångar Belle Epoque Rosé, elva årgångar av den vanliga Belle Epoque och slutligen två årgångar av den gamla prestigecuvéen Blason de France.

 

Belle Epoque 2013 är en mycket bra champagne, men den är tydligt ung och oförlöst idag.

 

Doft: Parfymerad och fruktig. Inslag av päron, citrus, vit persika och jasmin.

 

Smak: Ung, frisk, något syrlig, aningen fruktig, torr och relativt lätt. Väldigt ren! Det är framförallt mycket citrus med lite steniga mineraler och äpplen. Hög syra.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2028-2036

 

Hela uppställningen:

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar