Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 26 juli 2022

2006 Belle Epoque Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

 

29 januari 2022 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Det är Belle Epoque-provning och vi börjar med Blanc de Blancs och en flight bestående av fyra årgångar av denna relativt sällsynta champagne. Belle Epoque Blanc de Blancs görs på chardonnay från de båda vingårdarna Bourrons Leroy och Bourrons du Midi i Cramant.

 

Flaskorna serveras halvblint, det vill säga vi vet vilka årgångar som är med men inte i vilken ordning de serveras. Här på bloggen presenterar jag dem i omvänd kronologisk ordning, från yngst till äldst, och det var även i den följden de dök upp på provningen.

 

Jag drack den här årgången i januari 2019, vilket gör att jag känner igen den. Jämfört med 2019 är den något mer utvecklad idag. Det här är en mycket, mycket bra champagne som sannolikt kan vinna på ytterligare lagring.

 

Doft: Parfymerad doft med inslag av vita blommor, honung, citron, gröna äpplen och päron.

 

Smak: Fruktig och torr smak med en lätt bitter ton. Grapefrukt, lime och citron får sällskap gröna äpplen och en aning lakrits. Påtaglig syra.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2024-2031

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länk till inlägget):

2019-01-31: 88

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar