Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 11 juli 2022

Gaspard Brochet 333.a

(50 % pinot noir, 30 % chardonnay, 20 % pinot meunier)

 

9 januari 2022 (hemma)

 


 

Det här är den första utgåvan av Gaspard Brochets tänkta instegschampagne. Namnet syftar på att den bygger på tre druvor från tre byar från tre årgångar. Druvorna är de tre stora. Byarna är Écueil, Sacy och Villers-aux-Nœuds. Årgångarna i premiärversionen är 2017, 2016 och 2015. Flaskan blev degorgerad i januari 2021 utan dosage. När dessa rader skrivs har även den andra utgåvan, med namnet 333.b, hunnit släppas till försäljning.

 

En mycket bra champagne som tveklöst befäster Gaspards position som en av de mest spännande odlarna!

 

Doft: Intensiv, fruktig, gräddig, kryddig och efter hand bärig doft med fint oxiderade toner. Inslag av äpplen, citrus, brie, björnbär och svarta vinbär.

 

Smak: Fruktig, syrlig och mycket torr smak som domineras av äppeljuice och björnbär. Inte lika kraftfull som doften idag.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar