Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 29 juli 2022

2012 Belle Epoque Rosé

(50 % pinot noir, 45 % chardonnay, 5 % pinot meunier)

 

29 januari 2022 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Den andra flighten vid den stora Belle Epoque-provningen består av fyra utgåvor av Belle Epoque Rosé; 2012, 2010, 2006 och 2006 Edition Automne. Jag presenterar flaskorna i omvänd kronologisk ordning här på bloggen, men på provningen serverades de (halvblint) i en annan ordning.

 

Belle Epoque Rosé görs med hjälp av blandning. Man utgår från samma druvblandning som till den vanliga Belle Epoque (50 % chardonnay, 45 % pinot noir och 5 % meunier) och adderar 11 % rött vin i form av pinot noir från Vertus och Vincelles. Den första årgången som gjordes var 1976 (även om namnet Belle Epoque tillkom först senare), men Perrier-Jouët anger av någon anledning 1978 som premiäråret på sin hemsida. Aktuell årgång idag är 2013. Dosagen i de senare årgångarna uppgår till 8 g/l och champagnen brukar få 6-8 års lagring på jästfällningen innan den degorgeras.

 

Belle Epoque Rosé 2012 är en fantastisk champagne och min vinnare i den här flighten.

 

Doft: Fruktig och bärig doft med inslag av körsbär, smultron, mandlar och lite marsipan.

 

Smak: Generös, bärig, frisk, torr och relativt elegant smak som känns förhållandevis utvecklad. Smultron och blodapelsin dominerar.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2026-2035

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar