Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 10 juli 2022

A. Margaine Le Caractère M de Margaine (2013-bas)

(95 % chardonnay, 5 % pinot noir)

 

7 januari 2022 (hemma)

 


 

Cuvée M från Arnaud Margaine bygger på en solera som startades 2002. Jag vet dock inte om det är en äkta solera, eller om det handlar om en så kallad réserve perpétuelle som är den vanligare varianten av reservvinslagring i Champagne – som många felaktigt brukar kalla för solera. Varje år tappar man av en fjärdedel av blandningen som man buteljerar och ersätter med vin från den senaste årgången. Den här utgåvan bygger på årgångarna 2002-2013. Flaskan blev degorgerad i januari 2020 med en dosage på 4,5 g/l.

 

Det här är en ung men mycket lovande champagne! Jag dricker den över två dagar och den känns mer utvecklad och mer harmonisk dag två.

 

Doft: Ung, fruktig, parfymerad och något kryddig. Inslag av jäst, gröna äpplen, citron och lakrits. Dag två även vitpeppar.

 

Smak: Frisk, fruktig och torr smak av citron, gröna äpplen, lime och gröna vingummin.

 

Betyg idag: 86(+)

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar