Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 16 juli 2019

1995 Dom Pérignon Œnothèque

(52 % chardonnay, 48 % pinot noir)

24 mars 2019 (hos Henrik)



Det är provning (BYOB) och fyra personer tar med sig en valfri champagne som serveras blint. Det visar sig att tre av oss tar med sig var sin 95:a (och den fjärde tar med ett rött vin från samma årgång till rödvinsflighten) – vad är egentligen oddsen för det!?

Denna Dompa var en av champagnerna. Numera kallas sendegorgerade flaskor av Dom Pérignon för P2 eller P3 – beroende på hur sendegorgerade de är – men när denna flaska degorgerades var benämningen œnothèque. Den här flaskan blev för övrigt degorgerad 2005, vilket inte gör den särskilt sendegorgerad om man ska vara lite petig! Dom Pérignon 1995 släpptes ursprungligen våren 2002, vilket innebär att de flaskorna bör ha degorgerats under 2001.

Det här är hur som helt en fantastisk champagne! Intressant nog är doften helt annorlunda i jämförelse med den (ursprungligt degorgerade) 95:a jag drack på nyårsafton, knappt tre månader tidigare, medan smaken går att känna igen. Det känns som att den presterar på topp idag, men man behöver inte ha bråttom att dricka sina flaskor om man är lycklig nog att ha ett gäng i källaren.

Doft: Utvecklad, komplex och något kryddig doft med inslag av dammiga böcker, ingefära, kaffe, champinjoner, bakverk, omogen banan och crème brûlée.

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak av gul frukt, mogen citrus och smutsig honung. Påtaglig syra

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2015-2025

Tidigare intryck av Dom Pérignon 1995:

Mina intryck av andra årgångar av Dom Pérignon:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar