Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 20 juli 2019

Agrapart Rosé

(93 % chardonnay, 7 % pinot noir)

11 april 2019 (hemma)



Den här champagnen, som även brukade kallas för Les Demoiselles, görs dessvärre inte längre. Den producerades med hjälp av blandning och byggde på samma basvin som Terroirs, d v s chardonnay från två årgångar från odlingar i Avize, Cramant, Oger och Oiry med tillägg av rött vin (pinot noir) från Cumières som Agrapart köpte från René Geoffroy. Den här utgåvan bygger på vin från 2008 och 2007, där hälften av den äldre årgången lagrats på ekfat. Flaskan blev degorgerad i september 2012 och dosagen uppgår till generösa 10 g/l.



Den här är mycket, mycket bra! Nära 90 poäng. Champagnen dricks över två dagar och håller ihop väl.

Doft: Utvecklad, komplex, bärig och jordig doft med inslag av mogna jordgubbar, dito hallon, smultron, röda äpplen, gummi, blod, röda vingummin, örter samt en intressant ton av grönmögelost. Dagen efter dyker det även upp inslag av kex.

Smak: Utvecklad och bärig smak med fin koncentration och viss sötma. Smultron, jordgubbar, röda äpplen, blodapelsin och lite smågodis. Perfekt balans mellan en kittlande syra och den mogna frukten (boostad med en dosage på 10 g/l). 

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2018-2023


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar