Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 12 september 2017

1992 Dom Pérignon

(60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

17 juli 2017 (Goldener Karpfen i Fulda)



Så där ja, då var 90-talet komplett! Det här var den enda Dompan från 90-talet som jag inte druckit tidigare. 1992 i Champagne var ingen stor årgång och det är långt ifrån självklart att ens en prestigecuvée från detta år fortfarande presterar – tjugofem år efter skörden. Men när man väl stöter på en flaska är det absolut självklart att man plockar in den!

Den känns lite platt till en början, men utvecklar en fin komplexitet efter ett par timmar. Och den blir till en riktigt njutbar flaska till slut, men man måste ändå konstatera att den här årgången helt klart passerat sin topp och är på väg nedåt nu. Betyget stannar på 89 idag, men det är inte omöjligt att den hade fått 90 för ett par år sedan!

Dracks på restaurang Goldener Karpfen i Fulda (Tyskland).

Doft: Tydligt utvecklad, parfymerad, komplex, fruktig och något oxiderad doft med rostade toner. Inslag av gummi, gula äpplen, citrus, kex, gräddkola, rostat bröd, kaffe och grädde.

Smak: Utvecklad, torr, jordig, fruktig och mycket frisk smak av mogna gula äpplen, champinjoner, Piggelin och citrusskal. Lång, mycket torr eftersmak.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2008-2015

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar