Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 2 juli 2019

2009 Olivier Horiot Rosé des Riceys En Barmont

(100 % pinot noir)

29 mars 2019 (hemma)



AOC Rosé des Riceys är den minsta appellationen i Champagne och vinerna tillhörande den samma får endast framställas av pinot noir från kommunen Les Riceys i södra Champagne. Olivier Horiot är en av sammanlagt ett femtontal olika producenter som framställer denna typ av stilla rosévin.

Det här är ett spontanjäst och fatlagrat (11 månader) vin gjort på druvor från vingården En Barmont i Les Riceys. Sju dagars maceration har resulterat i ett vin med närmast rubinröd färg! Vän av ordning undrar givetvis var gränsen går mellan rosé och rött, men faktum är att dessa roséviner brukar vara tämligen rödvinslika till både färg och stil. Hur som helst, detta är ett riktigt bra vin som känns fullt utvecklat idag!

Flaskan köpt på La Cave Colbert i Reims i augusti 2016.

Doft: Utvecklad, komplex och bärig doft med något stalliga toner. Inslag av blod, gummi, mogna jordgubbar, hallon, röd paprika och smågodis.

Smak: Frisk, bärig och läskande smak av hallon, jordgubbar, jordgubbssylt och jordgubbssaft. 

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2018-2023


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar