Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 30 juli 2019

2005 André Clouet Dream Vintage

(100 % chardonnay)

30 april 2019 (hemma)



Blanc de blancs är inte den typ av champagne man i första hand förknippar med den Bouzybaserade producenten André Clouet. Därför var det något av en överraskning när champagnerna i Dream Vintage-serien presenterades. De är för övrigt gjorda på inköpt druvmust från Le Mesnil-sur-Oger.

Den här årgången är den första jag provar. Det finns ingen uppgift på flaskan, men den sägs vara degorgerad i september 2016 och dosagen ska uppgå till 5 g/l. Jag köpte flaskan på Systembolaget (beställningssortimentet) i november 2016. De första årgångarna som lanserades var 2002, 2005 och 2008 och en liten tid senare släpptes även 2004, 2006 och 2009. Jag är dock osäker på om 2004:an någonsin kom till Sverige. På senare tid har även 2012 och 2013 kommit ut.

Den här känns mycket bra från början (= 30-40 min efter upphällning), men tappar oroväckande nog en del i intensitet under kvällens gång. Min oro för att jag öppnade för tidigt byts därmed snabbt ut mot känslan av en oväntat utvecklad och något trött champagne! Nu är 2005 inte någon stor årgång i Champagne, men jag hade ändå förväntat mig en piggare upplevelse. Flaskan dricks över två dagar och tappar ytterligare i kvalitet till dag två. Med det sagt: det här är absolut en mycket trevlig champagne, men den utmärker sig inte jämfört med André Clouets årgångslösa alster.

Doft: Utvecklad, relativt komplex och något kryddig doft. Något laktiska toner till en början. Inslag av gröna äpplen, citron, kex och lite lök.

Smak: Utvecklad, torr, något fruktig och relativt lätt smak. Gröna äpplen samsas med torr citron och hasselnötter. Mycket kort eftersmak.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2018-2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar