Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 9 februari 2014

1990 Dom Pérignon


(58 % chardonnay, 42 % pinot noir)

När: 31 december 2013

Var: Hemma

Doft: En explosion av gräddkola! Inte alls samma rostade toner som i 96:an. Senare under kvällen utvecklas tydliga portvinstoner med inslag av bakverk och torkad frukt.

Smak: Tydligt utvecklad och frisk. Gräddkola och mycket röda äpplen som mynnar ut i toner av blodgrape. Mycket lång eftersmak av mineral, apelsinskal och äpplen.

Kommentar: Dom Pérignon 1990 är ett stort vin! Och det är inte så konstigt, för en vällagrad prestigecuvée från en mycket stor årgång som 1990 ska naturligtvis vara storartad! Andelen chardonnay i denna årgång är förhållandevis höga 58 procent. Dessa druvor kommer från Chouilly (Le Mont-Aigu), Cramant (Les Buissons) och Le Mesnil-sur-Oger (Les Joyettes). Pinot noir-druvorna kommer från lika högklassiga Aÿ och Bouzy samt från Dom Pierre Pérignons hemby Hautvillers.

Dracks tillsammans med Dom Pérignon 96 och medan den fortfarande känns ung är 90:an helt klart några steg före i utvecklingen idag. Men även här finns det mer potential, vilket ska kunna rendera ytterligare ett par poäng på några års sikt!

Betyg idag: 95

Sannolikt bäst: 2016-2025





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar