Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 20 augusti 2015

2004 Dom Pérignon

(53 % pinot noir, 47 % chardonnay)

13 juli 2015 (Moët & Chandons champagnebar på KaDeWe, Berlin)
           
Doft: Komplex och något utvecklad doft med fantastiskt rostade toner. Inslag av mineral, gula äpplen, ljust bröd, nougat, gräddkola och hasselnötter.

Smak: Mycket torr, något fruktig och något utvecklad. Gröna och gula äpplen, persika, grapefrukt och nötter. Medellång, mycket torr eftersmak.

Kommentar: Jag drack den här årgången av Dom Pérignon i december 2013 första gången och jämfört med då har den utvecklats en aning, men den är fortfarande långt ifrån färdig. Lagra fem år till! Dosage på 5 g/l, d v s i praktiken extra brut.

Betyg idag: 90(+)

Sannolikt bäst: 2020-2030

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar