Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 16 augusti 2015

2000 Dom Pérignon

(51 % chardonnay, 49 % pinot noir)

10 juli 2015 (hemma)

Doft: Till en början oväntat karaktärslös. Efter en tids luftning något komplex och brödig med inslag av mineral, citrus, honungsmelon, jäst, vitpeppar och gröna äpplen. Ännu senare framträder något rostade toner.

Smak: Först oerhört sluten; den känns nästan lite vresig! Efter en timmes kontakt med luft börjar den dock att öppna upp sig. Mycket torr, pepprig och något bitter. Citron, citronskal, omogna gröna äpplen, nötter och vitpeppar. Mycket syra! Lång, toktorr eftersmak med inslag av mineral och äppelskal.

Kommentar: Det här är visserligen mycket bra, rent objektivt, men det är knappast någon stor årgång av Dom Pérignon. Kan givetvis förbättras med ytterligare lagring, men i konkurrens med 99:an är det den klart svagaste årgången av Dom Pérignon jag provat! Flaskan köpt på Systembolaget i januari 2011.

En intressant detalj är att fr o m denna årgång började moderbolaget LVMH lansera Dom Pérignon som ett eget hus och inte som Moët & Chandons prestigecuvée. Tittar man på tidigare flaskor kunde man läsa ”Moët & Chandon à Epernay – Fondée en 1743” högst upp på etiketten. Denna text är på denna flaska ersatt med ”Dom Pierre Pérignon Hautvillers – Apptd 1668” och på senare årgångar med ”Dom Pérignon Millésimé – Altum Villare”. Altum Villare är det latinska namnet på Hautvillers, Dom Pierre Pérignons hemby. 1668 var året då den unge benediktinermunken startade sin tjänstgöring vid klostret i Hautvillers.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2018-2025

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar