Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 6 maj 2019

2006 Belle Epoque Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

31 januari 2019 (AF-borgen i Lund)



Belle Epoque Blanc de Blancs är ett av Belle Epoques mer exklusiva systerviner. Det är mer sällsynt, betydligt dyrare, men inte nödvändigtvis bättre. Det är tre rimliga anledningar till att man inte ser den här champagnen särskilt ofta och det här är också första gången jag smakar den.

Den här årgången har en dosage på 8 g/l. Det här är, trots sin ålder, fortfarande en relativt nysläppt champagne. Som sådan känns det väldigt ung idag, men mycket lovande!

Champagnen dricks i en Belle Epoque-provning arrangerad av Munskänkarna i Lund. 

Doft: Fruktig och något utvecklad doft med inslag av citron, kalk, honungsmelon och grädde.

Smak: Ung, något fruktig smak av gula äpplen och grapefrukt.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2024-2032

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar