Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 2 maj 2023

Elise Bougy Le Mont Chainqueux (2018)

(50 % pinot noir, 50 % pinot meunier)

 

23 september 2022 (hemma)

 


 

Elise Bougy är en intressant odlare i Les Mesneux, en premier cru-by i den nordvästra delen av Montagne de Reims som brukas benämnas La Petite Montagne de Reims. Vi är i praktiken bara några få kilometer sydväst om Reims. Här tog Elise över familjeegendomen 2016 och två år senare började hon göra vin och började samtidigt ställa om till ett ekologiskt och biodynamiskt arbetssätt. Hon har tillgång till två hektar mark i hembyn och ett hektar i Le Mesnil-sur-Oger där hon odlar pinot noir och meunier respektive chardonnay. Sortimentet idag består av två champagner och tre stilla viner (rött, vitt och rosé) som samtliga produceras i små eller mycket små volymer. Parallellt med denna verksamhet driver hon även agenturen Les Bouchons d’Elise sedan 2014, där hon hjälper vinhandlare och restauranger med att utveckla sina sortiment och menyer.

 

Champagerna från Elise Bougy importeras till Sverige av Winescout.

 


 

Le Mont Chainqueux görs på lika delar pinot noir och meunier från rankor i Les Mesneux som planterades 1965 av Elise Bougys farfar och farmor (Yves och Marie-Louise Bougy). Det här är den första utgåvan av denna champagne och den är baserad på skörden 2018. Champagnen är spontanjäst på ekfat och framställd utan filtrering och klarning. Flaskan blev degorgerad i oktober 2021 utan dosage. Det gjordes totalt 1452 flaskor av denna champagne.

 

Det här är en mycket bra champagne och en bra introduktion till denna producent.

 

Doft: Bärig och fruktig. Inslag av mosade hallon, mango, röda äpplen och röda vinbär. Dag två även svarta vinbär och på tredje dagen dyker det upp mandlar och honung.

 

Smak: Bärig, frisk och mycket torr. Det är massor av hallon i kombination med röda äpplen och marsipan. Dag två även persika och svarta vinbär. På tredje dagen hittar jag, precis som i doften, toner av honung.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar