Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 16 september 2022

2004 Salon

(100 % chardonnay)

 

18 mars 2022 (hos Dennis i Tygelsjö)

 


 

Salon 2004 är en fantastisk champagne som dessutom har potential att lyfta ytterligare om man har tålamod att vänta.

 

Det gjordes 42 000 (eller möjligen 46 – siffrorna varierar) flaskor och 3 000 magnum av den här årgången. Flaskorna i det första släppet, som kom ut på marknaden under 2016, degorgerades hösten 2015.

 

Doft: Initialt blommig, men bjuder efter hand på viss utveckling och en härlig komplexitet. Inslag av citrus, päron, lite vanilj, krita, vit persika, honungsmelon, lite sötlakrits, hasselnötter, gräddkola och mjölkchoklad.

 

Smak: Frisk, något fruktig och mycket torr smak med fin koncentration. Päron och citron samsas med gula och gröna äpplen. Hög syra.

 

Betyg idag: 91(+)

 

Sannolikt bäst: 2025-2035

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar