Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 13 september 2022

2006 Dehours Les Genevraux

(100 % pinot meunier)

 

16 mars 2022 (hemma)

 


 

Jérôme Dehours har framförallt gjort sig känd för sina olika vingårdschampagner. Genevraux är ett vingårdsläge med gamla rankor i Troissy – även om det står Mareuil-le-Port på baksidesetiketten – och denna druvrena meunier presterar, liksom systerchampagnerna Brisefer (100 % chardonnay) och Maisoncelle (100 % pinot noir), väldigt bra även i en generellt småtråkig årgång som 2006.

 

Champagnen är jäst på fat och flaskan blev degorgerad i februari 2014 med en dosage på 3 g/l.

 

Det här är en jättebra champagne med fantastisk doft! Den är dock inte särskilt druvtypisk och hade jag druckit den blint hade jag absolut inte gissat att det var hundra procent meunier i glaset.

 

Doft: Utvecklad, kraftfull, parfymerad och kryddig doft med skönt oxiderade toner. Inslag av hyacint, tvål, mogna äpplen, tallbarr och brioche.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak som domineras av gula äpplen och citron. Hög syra.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2020-2025

 

Mina intryck av Dehours övriga vingårdschampagner från 2006:

Brisefer: 88 (2021-09-17)

Maisoncelle: 88 (2016-08-02)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar