Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 24 juni 2018

1999 Moët & Chandon Millésime Blanc

(38 % pinot noir, 31 % chardonnay, 31 % pinot meunier)

12 april 2018 (hemma)



Moëts årgångschampagner är väldigt lagringsdugliga viner. Det gäller i synnerhet när formatet, som i det här fallet, är en magnumflaska! Innehållet utvecklas långsammare i den stora flaskan, vilken utöver ett senare drickfönster även resulterar i en bättre champagne. Och det är även sant när det handlar om en medioker årgång som 1999. Den här flaskan, som jag köpte på Systembolaget i september 2007, bjuder idag på trevligt utvecklade toner i både doft och smak!

Det här var den 66:e årgången av Millésime Blanc, eller Grand Vintage som den numera kallas. Dosagen uppgår till 6 g/l. Flaskan dricks över tre dagar. Den tappar en del i intensitet till dag tre, men håller för övrigt ihop väl. Aktuell årgång idag är 2009.

Doft: Kraftfull, utvecklad och fruktig doft med inslag av jäst, apelsin, gula plommon, ananas, brioche, kex, smör och hasselnötter.

Smak: Utvecklad, fruktig och torr. Apelsin, apelsinskal, kumquat, gula äpplen och gula plommon.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2017-2022

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar