Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 10 juni 2018

Pierre Péters Extra Brut

(100 % chardonnay)

24 mars 2018 (hemma)



Pierre Péters officiellt årgångslösa Extra Brut görs i praktiken på samma vin som årgångschampagnen L’Esprit, men får kortare lagring på jästfällningen och lägre dosage (ca 2 g/l). Druvorna kommer från fyra av producentens odlingslotter belägna i grand cru-byarna Le Mesnil-sur-Oger, Avize, Cramant och Oger. Jag köpte den här champagnen på Systembolaget (beställningssortimentet) i september 2015.

Flaskan dricks över tre dagar, vilket är tur för champagnen behöver lång tid för att vakna till liv! Första dagen känns den stum och tydligt oförlöst. Dag två är den något mer utvecklad, men det är först på tredje dagen som den verkligen öppnar upp sig. Då är den en mycket bra champagne, men den kvarvarande känslan blir ändå att den sannolikt mått bra av några års ytterligare lagring.

Doft: Lite skumma och närmast stalliga toner till en början, men det blåser bort efter ett litet tag. När den väl vaknar till liv känns den brödig med inslag av jäst, gräs, gröna äpplen och bröddeg. På tredje dagen är den tydligt fruktig med inslag av persika.

Smak: Frisk, mycket torr; ganska lätt. Under de två första dagarna känner jag främst mineral, citrus och omogen persika. På tredje dagen är den mer utvecklad och bjuder på tydliga toner av mandelmassa.

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2021-2026


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar