Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 25 november 2017

1990 Moët & Chandon Grand Vintage Collection

(50 % pinot noir, 40 % chardonnay, 10 % pinot meunier)

8 september 2017 (hemma)



1990 var den 60:e årgången av Moëts årgångschampagne (1842 var den första). Denna Collection-flaska är en sendegorgerad variant som jag köpte i producentens butik på Avenue de Champagne i Épernay i juli 2017. Flaskan blev degorgerad i oktober 2003.

Som årgång betraktad räknas 1990 som en av de stora årgångarna i Champagne. Jag upplever dock att dess glans falnat en aning på senare tid och många flaskor från årgången lever helt enkelt inte riktigt upp till årgångens upphaussade rykte! Och den här flaskan kan definitivt sällas till samma skara. Det är förvisso en mycket bra champagne, men jag hade förväntat mig mer av en långlagrad årgångs-Moët från en (förmodat) stor årgång. Men den var sannolikt bättre för några år sedan. Idag har den fortfarande en riktigt härlig doft, men smakmässigt känns den tydligt trött och besvärande tunn.

Doft: Mogen och komplex doft med rostade toner. Inslag av hasselnötter, persika, kaffe, croissant och mandlar. Senare även tydliga sherrytoner.

Smak: Mogen, frisk, mycket torr och aningen bitter. Förvånansvärt tunn. Citron, citronskal, hasselnötter och persika. Påtaglig syra.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2008-2014



Mina intryck av senare årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar