Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 5 juni 2018

2004 David Léclapart L’Artiste

(100 % chardonnay)

21 mars 2018 (Tweed i Stockholm)



Kombinationen David Léclapart (mycket småskalig odlare med kultstatus och dessutom en av mina favoritproducenter) och 2004 (en riktigt bra årgång i Champagne) borde innebära succé. Inte minst eftersom denna L’Artiste rimligen ska vara i eller mycket nära sitt optimala drickfönster idag. Men med höga förväntningar är det som bekant upplagt för en besvikelse… Och denna flaska champagne når tyvärr inte ända fram. Den har en härlig doft, men känns dessvärre lite tunn i smaken. Det är ett mycket bra vin, men jag hade förväntat mig mer än så här!

L’Artiste är ”mellanvinet” i Léclaparts blanc de blancs-trio och är till hälften jäst på ekfat och till hälften på ståltank. I likhet med odlarens övriga viner görs den på biodynamiskt odlade druvor och helt utan dosage.

Doft: Utvecklad, komplex, oxiderad och något brödig doft med sherrytoner och viss sälta. Inslag av gröna äpplen, bröddeg, vetemjöl och kex. Senare brända toner med inslag av franskbröd som fastnat i brödrosten och en aning choklad.

Smak: Utvecklad, frisk, mycket torr och något fruktig smak av gröna äpplen och omogen persika. Viss skalbeska.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2017-2022

Mina intryck av andra årgångar av L’Artiste (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar