Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 11 maj 2017

1993 Moët & Chandon Grand Vintage Collection

(inlägg nr 700!)

(50 % pinot noir, 30 % chardonnay, 20 % pinot meunier)

4 mars 2017 (hemma)



Trevligt att äntligen få dricka en riktigt utvecklad flaska av Moëts årgångschampagne! Och den här är mycket, mycket bra idag.

Collection är en sendegorgerad variant av det vanliga årgångsvinet. Den här flaskan blev degorgerad i november 2011. Dosagen uppgår till 7 g/l.

1993 var den 62:a upplagan av husets årgångscuvée. Årgången i allmänhet i Champagne var ganska medioker, delvis på grund av kraftiga regn i samband med skörden, men de flesta producenter valde ändå att göra en årgångschampagne detta år. Och många av dessa viner blev trots allt fantastiska, bl a Dom Pérignon 1993 som jag drack häromåret.

Doft: Utvecklad, komplex, fruktig och jordig doft med efter hand lätt brända toner. Inslag av gummi, hasselnötter, lime, citron, gräddkola och kaffe.

Smak: Utvecklad, mycket frisk och gräddig smak av citron, lime, hasselnötter, jord och citronskal.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2013-2018

Mina intryck av senare årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar