Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 19 juni 2018

2004 Cristal

(57 % pinot noir, 43 % chardonnay)

6 april 2018 (hemma)



Efter att ha druckit Louis Roederers vanliga årgångschampagne från 2004 känns det helt klart naturligt att fortsätta med producentens prestigevin från samma år! Cristal behöver lång lagring för att komma till sin rätt och det är därför ingen överraskning att denna champagne känns betydligt yngre än min flaska Louis Roederer Vintage från dagen innan. Kvalitetsskillnaden mellan vinerna är också märkbar, även om den inte är betydlig i dagsläget. Cristal 2004 är en fantastisk champagne, men den kommer att vinna på ytterligare lagring – gärna i minst fem år till! Flaskan dricks över två dagar, med tydlig utveckling som följd.

Precis som för den vanliga årgångschampagnen är druvblandningen till Cristal pinotdominerad men andelen chardonnay är något högre, i regel 40-45 procent. Delar av vinet jäses på fat och man undviker kategoriskt den malolaktiska jäsningen. Det sistnämnda bidar i hög grad till att Cristal är en champagne som utvecklas långsamt. I den här årgången är 21 procent av vinet jäst på ekfat. Dosagen ligger på 10 g/l och flaskan blev degorgerad i april 2011.

Det var några år sedan som Cristal 2004 fanns tillgänglig på marknaden. Just nu genomför man ett årgångsbyte där den efterlängtade 2008:an är på väg att ersätta 2009.

Doft: Parfymerad, fruktig och komplex doft med inslag av franskbröd, lime och päron. Dagen efter känner jag härligt gräddiga toner och tydliga inslag av äppeljuice och gräddkola. Vid högre temperatur, precis när glaset håller på att ta slut, uppstår en tydlig ton av skaldjur (tänk skaldjurssoppa eller hummerfond).

Smak: Torr, fruktig och härligt koncentrerad smak av lime, gula äpplen, hasselnötter och clementin. Fin syra!

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2023-2033

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):
 
Tillägg 2021-09-06: Korrigerat druvblandningen och andelen av vin som är fatjäst samt specificerat degorgeringsmånad och dosage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar